dimecres, 25 d’abril del 2012


Pla de Millora de l'etapa 0-3

    A continuació compartesc un enllaç d'un dels plans d'acutació que he trobat a la xarxa. No és un pla molt extens, però penso que esta ben pensat i abarca tots els àmbits de l'etapa.

Aquest pla el porta  terme el Govern de les illes balears i es classifica en :

  • Activitats de suport a la criança:La finalitat primordial de les activitats de suport a la criança és incidir en la millora de la qualitat de vida dels infants, promoure els seus drets i vetllar per les seves necessitats, mitjançant uns espais de trobada amb la seva família i l'acompanyament de professionals de l'educació.
  • Formació de nou professionals
  • Acompanyament en el procés D'implantació del IEPI:  La implantació del primer cicle d'educació infantil comporta un procés complex, des de tots els àmbits. És per això que el IEPI ofereix un servei d'ajuda i assessorament al llarg del tot el procediment de creació i de consolidació d'aquest servei, tan via telefònica, com a través de la pàgina web.
  • Creació i consolidació de places de 0-3 anys:  La Conselleria d'Educació i Cultura, en les seves actuacions prioritàries, contempla el foment de l'oferta d'una xarxa d'escoles infantils públiques de les Illes Balears que doni resposta, en matèria educativa, als infants de 0-3 anys.
  • Gestió dels EAP ( Equip d'atenció primarenca:  En el marc del desenvolupament del Pla per a l'Educació de la Primera Infància, els equips d'atenció primerenca esdevenen dinamitzadors territorials en tasques d'orientació i suport als centres d'educació infantil i a les famílies amb infants menuts, especialment en matèria d'atenció a la diversitat.
  • Pla Integral d'atenció primarenca de les illes balears:  Amb el Pla es pretén millorar l'atenció que necessiten tots els infants de les Illes Balears que presenten dificultats en el desenvolupament, independentment de l'origen, el tipus i el grau de dificultats.
    En l'àmbit social, s'estableix un programa sobre atenció primerenca, l'òrgan responsable del qual és la Conselleria d'Afers Socials, Promoció i Immigració, amb la col•laboració de les Conselleries d'Educació i Cultura i de Salut i Consum.




dijous, 19 d’abril del 2012


¿Què és una bona practica?


Una bona practica per a mi, és aquella que permet als infants construir el seu propí camí cap a l’aprenentatge. Però per a què això s’aconseguesqui, és necessari que l’adult, en aquest cas l’educador/a, posi a l’abast dels infants totes les eines adequades per aconseguir els objectius proposats. Els objectius i els aprenentatges que es promouen sempre estan relacionats amb el currículum de cada etapa. Però per assolir-los cada educador/a elegeix el camí que vol seguir perquè a la fi, considero que l’educador/a és la que passa tota la jornada amb els seus alumnes i és la que al llarg del curs acaba coneixent les característiques del grup-classe  i per tant, sap trobar la millor manera per assolir tot l’establert al currículum.
Quan jo vaig fer les pràctiques  em considerava bastant preparada per pensar , organitzar i realitzar una bona pràctica. Però com tota persona que comença, deixes de banda molts altres factors que gairebé son més importants. Pensar una pràctica és fàcil, penses un projecte  valores si es compatible amb el grup d’edat al que va dirigit i et poses a treballar. Però  ara que ja han passat 4 anys des de que vaig fer les pràctiques i considero que ja conto amb una petita bossa plena d’experiència, veig que una bona pràctica és molt més. Per començar  una bona pràctica  es considera quan  desperta l’interés dels infants, i no hi ha millor manera de despertar-lis aquest  interès quan “les bones pràctiques” surten de els seves pròpies accions, és a dir, dels seus interessos, gustos, passions, per això es tant important mantenir  una mirada i una escolta ben activa a l’aula. Per altra banda, cal ser conscient que les expectatives que es posen sobre algunes pràctiques poden variar i s’ha de ser conscient per poder millorar-la o en alguns cas deixar-la de banda, perquè la intenció educativa que ens havíem proposat es perd per falta de viabilitat. O en casos contraris, la pràctica té tant d’èxit que cal seguir treballant sobre el mateix tema, afegint practiques.
L’actitud de la mestra també té molt a veure, per exemple quan  jo vaig fer  les pràctiques  ara me’n adono, que l’actitud de la tutora era més “tradicional”. I amb Tradicional em refereixo a treballar el que ve programat any  per any a les aules,  de la mateixa manera i les mateixes coses, sense sortir d’aquesta organització. He de reconèixer, que jo vaig fer les pràctiques a l’aula dels nadons, i per tant no s’expressen de la mateixa manera que els més grans per poder treballar  a partir dels seus interessos, però per tot això, no hi ha excusa per allunyar-se de la innovació, la varietat, etc. Els infants creixen, i cada any passen per les aules  infants diferents , per tant anem a programar practiques diferents ajustades als nous infants. 


Tres nous exemples de bones practiques 

L’hort

Aquesta bona practica que he escollit, és un porjecte que s’ha duit a terme a  L’ESCOLA BRESSOL LA CASSONA. “Amb aquest projecte ens proposem que els nostres infants puguin viure i conviure amb la natura i els seus elements. Un hort és un tros de terra per a conrear-hi verdures, fruites, llegums, i plantes aromàtiques per la cuina. Un dels objectius principals és fer viure als infants la transformació que ens mostra la natura, gaudir de les activitats i sentir plaer de menjar aquests productes tan necessaris per a una dieta equilibrada.
A Partir d’aquest projecte surten un gran nombre de bones practiques. Treballen amb les pells de les fruites per fer bosses aromàtiques, amb les fruites recollides del seu hortet preparen les seves pròpies amanides, recullen les llegums  les tasten crues i després les porten a la cuina perquè la cuinera els hi prepari un bon plat, utilitzen les fulles seques per fer murals, dibuixos o altres activitats.

He escollit aquesta pràctica perquè em sembla molt interessant que  els infants prenguin consciència d’on surten els aliments, del treball que porta tenir cura d’un hortet i sobretot perquè permet familiaritzar-se amb els aliments que moltes vegades són els que menys els hi agraden, com són les verdures. 


El valor de la natura 

“Aquest projecte vol oferir a l’infant un material que li permeti estimular els sentits, conèixer l’experimentació directa, aprendre les qualitats més evidents d’alguns elements del nostre entorn, descobrir les diferents sensacions i experiències que aporten aquestes activitats a través dels sentits i gaudir del plaer de jugar i compartir el temps amb els altres nens/es i adults.”
El projecte consta de tres maletes. Cada una d’elles tindrà un color i el seu contingut correspondrà a un trimestre del curs. Cada trimestre es treballarà una de les maletes. Per exemple la maleta groga es treballarà el primer trimestre , dintre d’aquesta hi haurà activitats relacionades amb la tardor, dites, contes, cançó de la tardor, etc. A les altres maletes conté material semblant però amb temàtiques diferents.

He triat aquesta pràctica perquè em sembla que és diferent a les pràctiques que hi havia al llistat. Són de caire més cognitives i la idea de les maletes em sembla molt interessant. Tal volta, per al meu gust modificaria algun dels  continguts de la maleta, ficaria per exemple, fruits relacionats amb la tardor, en el cas de  la maleta groga .És a dir introduiria a les maletes més material manipulatiu , en el qual els infants poguessin experimentar i viure de més a prop tot el que es mostra i se’ls ensenya.


Les emocions a l'escola, a casa... 

El professorat de l’escola les Arrels després de rebre formació sobre l’educació emocional, el centre decideix començar un projecte al respecte. Conten amb la col·laboració de les famílies.
 Han intentar incloure el projecte  en el marc del treball d’intel·ligències múltiples.
“Cada cop i de forma generalitzada els nostres alumnes són més dispersos i amb una manca gran d'atenció. Tenen molta energia i han d'aprendre a regular-la i canalitzar-la. Demanem un assessorament en educació emocional que portem a terme durant el 1r trimestre. Comencem a desenvolupar el projecte a partir del 2n trimestre” .
A partir d’aquí  al centre es comencen a treballar les emocions dels infants. El primer  treball que posen en pràctica és la conscienciació de les emocions per posteriorment passar a regular-les. Ho fan a través de la verbalització dels seus estats d’ànims, parlar com es senten , s’identifiquen amb els personatges dels contes treballats.

De les pràctiques que he triat, aquesta és la que més m’agrada perquè li donen importància al món emocional dels infants. A les aules també es treballen les emocions dels infants, però no de manera intencionada i per tant a vegades podem deixar de banda alguns aspectes. Aquest projectes a partir de la planificació s’ocupa  de que tots els infants aprenguin a reconèixer les seves emocions i els ensenya a regular-les.Per tant permet fer una avaluació  posterior.




    3 Entrades a tres blogs diferents: